Hinke uden hinkesten

På et og to ben hoppes fra felt til felt i hinkeruden. Mist ikke balancen og undgå at lande på stregerne, ellers er det bag i køen og forfra. Erobre eller spring over felter, hvis du kan!

Antal: 2-10 personer
Redskaber: Kridt. Nybegyndere og ældre kan bruge en hinkestav til støtte.
Sted: Fast jævn grund, asfalt eller fliser


 

Hvordan man hinker uden hinkesten

At hinke uden hinkesten er at hoppe på ét ben og nogen gange to ben fra felt til felt.

Det afgørende er at gennemføre banen, lande i de rigtige felter, uden at lave fejl.

Taber man balancen, vælter, støtter med en fod eller træder på en streg undervejs, er det den næstes tur. Man kan i stedet aftale, at man er helt ude af legen, hvis man laver fejl.

Hinkeruder

To eksempler på hinkeruder, hvor der ikke skal bruges hinkesten, er Sneglen og Hoppe Mand, som er beskrevet og illustreret her nedenfor.

Sneglen

Startende fra midten, tegnes en halvcirkel. Den tegner man rundt om og videre rundt indtil man har en snegleform. Den inddeles i felter.

I det første felt skrives start, i det sidste midterfelt skrives  slut. Størrelsen og antallet af felter bestemmes af hvor skrappe deltagerne er til at hinke og hoppe.

Slutfeltet er hvilefelt, hvor man må stå på to ben og tage sig en pause. På ét ben skal man hoppe fra felt til felt, fra start til slut. Efter en pause i hvilefeltet, hinker man samme vej tilbage.

Klarer man banen igennem uden stop og uden at ramme stregerne, må man skrive sit forbogstav eller navn i et felt man selv vælger, hvorefter det er den næstes tur.

Felter med ens navn i, er ens personlige hvilefelter, som de andre deltagere skal hoppe over. Gør de ikke det, er det den næstes tur.

Det bliver sværere og sværere at gennemfører banen i takt med antallet af personlige hvilefelter. Vinderen er den som til sidst har flest hvilefelter med sit navn i. Man kan også aftale, inden start, at vinderen er den sidste som gennemfører banen.

Hoppe Mand

Hoppe mand kan tegnes på forskellige måder. For alle gælder, at der først tegnes tre felter lodret, hvorpå der tegnes armene, to vandrette felter på tværs, herefter et lodret felt.

I nogen udgaver, tegner man endnu et sæt arme, to vandrette felter, og så ét lodret felt, som i den her ved siden af.

Et hoved afslutter figuren,  enten som en halv- eller som en helcirkel med en streg i midten, så der bliver to felter.

I de lodrette felter, hinker man på et ben. I armene og hovedet lander mand med to ben, et i hvert felt. I hovedet vender man 180 grader i et hop for så at begynde hjemturen til udgangspunktet, som det kan ses her nedenfor.

Hoppe mand med hinkesten eller andre ting

Hoppe mand kan også hinkes med hinkesten. Felterne skal nummereres fra 1 og opefter. I første runde puffer man hinkestenen i felt 1, i næste runde i felt 2, så i felt 3, osv.. Rammer hinkestenen ikke i det rigtige felt, er man ude.

Man skal hoppe over det felt hvor hinkestenen ligger og så videre op til hovedet. På tilbagevejen, skal hinkestenen samles op. Glemmer man det er man ude. Hinkestenen samles op ved at stå på et ben i feltet før.

Alternativt kan hønseringe, en almindelig sten, et nøglebundt eller andet også anvendes. Så kastes genstanden blot ind i det rigtige felt.

Flere hinkeruder med og uden hinkesten

Der findes et utal af hinkeruder og måder at hinke på. Legen “Jeg melder krig mod…” er en strategi og fangeleg med en stor landecirkel af kridt som afsæt.

Herudover findes der hinkeruder, hvor man hinker med hinkesten, Paradis samt den klassiske med ni felter og varianter af den.

Danmarks undervisningsportal EMU byder på enkelte andre hinkeruder, illustreret og beskrevet: EMU

En bog du kan låne på biblioteket med en del information om og forslag til hinkeruder, også fra andre lande:
Føde en Bjørn af Jørn Møller, 1990, De Danske Skytte- Gymnastik- & Idrætsforeninger.

This entry was posted in KRIDT. Bookmark the permalink.